• Huvudpartners

Tisdag Tis 16 Maj Maj
Tisdag Tis 30 Maj Maj
Onsdag Ons 14 Juni Jun
Tisdag Tis 20 Juni Jun
Onsdag Ons 5 Juli Jul
Tisdag Tis 11 Juli Jul
Tisdag Tis 18 Juli Jul
Onsdag Ons 19 Juli Jul
Tisdag Tis 1 Augusti Aug
Tisdag Tis 15 Augusti Aug
Tisdag Tis 22 Augusti Aug
Tisdag Tis 29 Augusti Aug
Tisdag Tis 5 September Sep
Tisdag Tis 12 September Sep
Tisdag Tis 7 Maj Maj
Tisdag Tis 14 Maj Maj
Tisdag Tis 21 Maj Maj
Tisdag Tis 4 Juni Jun
Tisdag Tis 11 Juni Jun
Tisdag Tis 18 Juni Jun
Tisdag Tis 25 Juni Jun
Tisdag Tis 2 Juli Jul
Onsdag Ons 3 Juli Jul
Tisdag Tis 16 Juli Jul
Tisdag Tis 23 Juli Jul
Tisdag Tis 30 Juli Jul
Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

Bartosz Zmarzlik klar för Lejonen

31 oktober 2021 18:59
TRUPPEN

Målsättningen med lagbygget inför 2022 var att få till en förare med riktig spets. Det arbetet är nu i mål när världens bästa speedwayförare ansluter till klubben.


De fyra senaste åren har Bartosz Zmarzlik två silver och två guld i VM. Det är därför ingen överdrift att påstå att Lejonen nu värvat världens bästa speedwayförare.

Arbetet började redan timmarna efter Lejonen åkt ut mot Dackarna i kvartsfinal. En förlust mot ett bättre lag med tydligare spets. Någon vi känt även i slutet av serien när flera lag lyfte in starka förare. Vår bredd tog oss till slutspel, men inte mer.

Som lagledare bestämde vi oss redan i bilen hem den där septemberkvällen om att vi måste bygga annorlunda till nästa år. Vår bredd har saknat spets när det verkligen gäller och vårt mål var att vi skulle få in någon i topp 5 i världen. En förare som aldrig slår av på gasen och "saknar filter" i hur viktig matchen och heatet är. Dom förarna är inte så många men Bartosz är tveklöst en av dom. I våra ögon den bästa. Bredd är fortfarande viktigt men nu har vi också spets i form av världens bästa speedwayförare.

Vi hörde att Bartosz ville göra få ett miljöombyte till nästa år och många klubbar har jagat honom så vi är givetvis glada att han valde oss. Vi har en väldigt bra relation till många polska förare, managers och lag och det smörjer alltid den här typen av förhandlingar. Man tror att det bara handlar om pengar och det är helt fel. För de allra bästa förarna är pengarna i Sverige så små jämfört med Polen så det handlar snarare om allt det andra. Avstånd, flexibilitet, rykte, personkemi osv. Många förare är väldigt noga med att man kommer till en välskött klubb och att man håller löften, betalar i tid och gör närvaron i Sverige så bekväm som möjligt. Där har vi skapat oss ett väldigt gott rykte och sådant sprider sig såklart.

I gruppen av nyförvärv Kubera, Dudek och Zmarszlik, är tanken att två av tre ska köra varje match. Det är ett önskemål från förarna som passar deras schema och vår flexibilitet och budget. Vi kommer givetvis inte att riskera något ekonomiskt efter att ha arbetat med att bygga upp ekonomin i klubben under flera år. Detta går fortsatt först för oss i alla sammanhang. Väl i ett slutspel kommer givetvis det bästa laget för dagen att köra.

En viktig tanke med vårt lagbygge handlar också om publiken. Vi ser det som vår viktigaste uppgift nästa år att locka publik tillbaka till arenorna efter pandemin. Då måste vi som organisation givetvis göra allt vi kan för att skapa en attraktiv produkt. Ett lag som man verkligen vill se och ett lag som vinner. Där vet vi att en fix-stjärna alltid drar lite extra och tillsammans med våra svenskar som har så stark anknytning till klubben känner vi att vi får ihop ett lag som vi tror kommer locka både publik och sponsorer att vara med på en resa mot toppen av svensk speedway och göra säsongen lång och rolig 2022.